Tuesday 29 January 2013

WAYAR ELEKTRIK TIDAK STABIL


Ohhhhh tidakkkkkkkkkkkk ! Terkejar-kejar salah seorang dari dari warga pendidik mencapai kayu penyapu menuju ke bilik darjah tahun 1. Di situ pusat kawalan elektrik di sekolah ini apabila sekali lagi elektrik terputus. Bukan blackout tetapi fius utama menolak menyebabkannya tertutup. Guru berkenaan akan menggunakan kayu menyapu menolak naik suis utama agar elektrik hidup semula.

Itulah aktiviti rutin di sekolah ini saban hari sejak hampir sebulan sesi persekolahan bermula. Pendawaian sekolah tidak stabil atau dalam bahasa mudah unstabil electric.


Ia memang kerja mudah hanya perlu tolak naik. Tetapi membuang masa guru yang juga terkejar memenuhi sesi P&P selama 3 jam tanpa henti. Walau masa persekolahan hanya separuh dari waktu guru jabatan pelajaran. Tetapi boleh double check adakah guru berkenaan akan mengajar 5 hari x 3 jam tanpa henti. Matapelajaran dipegang melebihi 6 matapelajaran? Ia berlaku di sekolah ini dan sekolah-sekolah agama yang lain.

Susah nak ulas. Sampai bila masalah jolok fius utama ini dilakukan. Permohonan bangunan baru sudah dilakukan sejak 2tahun lepas. Haraplah tahun ini ada berita gembira. Tidak guna pembaikpulihan dilakukan, ia hanya indah seketika. Masalah sama tetap berlaku. Bocor siling. Lantai basah ketika hujan. Pendawaian tetap tidak diuruskan.

No comments:

Post a Comment